Jelikož je teď kolem mě značný babyboom, přirovnala bych to k neplánovanému dítěti. Mluvilo se o tom v náznacích, ale pak to přišlo bez varování ;-).
Celé to začalo cca v černu 2017, kdy jsem při toulkách městem objevila u místeckého náměstí malý obchůdek k pronájmu. Šmírovala jsem výlohou a tušila. Druhý den jsem zavolala paní majitelce a domluvila si schůzku. Šli jsme prostor prohlédnout. Jen tak. Nezávazně. Po 15 minutách jsme si s paní majitelkou plácli. Tou dobou byly vlastně nápady na obchod s lokálním designem jen v ideách a vizích.
Projekt ale začal běžet a žít si vlastním životem. Během 4 měsíců jsme prostor vlastními silami zrekonstruovali a navrhli interiér. Oběhali jsme úřady, zařídili vše, co bylo ke spuštění podnikání třeba.
Všechno poprvé. Hozeni do vody :-).
Také bylo třeba dát tomu směr, filozofii, uchopit to celé marketingově. Vývěsní štít, polep výlohy, vizitky, facebook, instagram, google. A zboží - já vyráběla z betonu, bylo celkem předvídatelné, že na tom se dá sice stavět, ale bude to chtít nabídku širší... Kontaktovala jsem pár tvůrců, které jsem předtím poznala na akci Femme Artale. Naštěstí šli do toho a já mohla v den otevření nabídnout široký sortiment. Tvorbu 4 tvůrců :-). KALEO, Dyboart, Jezuskote a Farm´s not dead.
16.10. 2017 jsme KALEO concept store oficiálně otevřeli. Ještě se na pultě povalovalo kladívko a vrtačka. Dobrodružství kapitola 2. tedy začalo. Obchod otevřen. Co teď?
Díky bohu za kamarády a známé, kteří tvořili naše první a věrné zákazníky. Je mi jasné, že někdy si něco koupili prostě jen proto, abychom měli radost :-). A říkáte si, kamarád přivede kamaráda, sem tam si vás někdo najde na internetech a lidi postupně začnou chodit. Nebo ne? U nás to tak naštěstí zafungovalo.
Začátky byly samozřejmě náročné. Dnů s "nulou" bylo víc, než těch nenulových. O to větší radost ale přicházela s jakýmkoli, byť malým nákupem. Každý takový se skoro slavil šampaňským:-D. Zákazníky jsme počítali na prstech jedné ruky...
KALEO se postupně rozrůstalo s tím, jak se rozrůstala základna nových tvůrců a také zákazníků. A to je otevřený stav. Stále se něco mění, něco nového vzniká. Rok je strašně krátká a strašně dlouhá doba. A já jsem pyšná na to, co jsme už dokázali a těším se na to, co nás čeká... protože "WHO KNOWS" ;-)
ROK KALEO V ČÍSLECH:
A nejvíc jste samozřejmě vy, zákazníci - stálí i nestálí. Nacházíte si nás, šíříte nás dál, inspirujete nás a motivujete a zdá se, že máte radost.
KALEO není jen obchod. Je to také inkubátor nových známostí, přátelství, spoluprací, nápadů a myšlenek. Všechny nás spojuje touha žít smysluplně, ohleduplně k přírodě, jeden k druhému.
A pořád se najde někdo, kdo mi řekne, že je to bláznovství a šílený risk. Celý tenhle projekt. A on je. A to je na tom to zábavné a naplňující.
Díky, že jste v tom s námi!
K+L
Sešla se skvělá společnost úžasných žen a atmosféra byla uvolněná a inspirativní. Natálie mluvila o tom, jak vytvořit udržitelný šatník, kde oblečení nakupovat, jak s ním nakládat, když nám doslouží. O rozdílech mezi fast fashion a slow fashion. O sekáčích. O práci stylistky. O čistkách šatníků. O Moment Charity Shops, jejichž pobočka bude brzy otevřena i ve Frýdku-Místku.
Hodně jsme se věnovaly tématu fashion řetězců a toho, jak to v textilním průmyslu celé funguje - kde se oblečení šije a v jakých podmínkách. Jaká je reálná cena trička, které značkové stojí i třeba 400 Kč a více. Opravdu to tričko tak chceme a potřebujeme? A jak je to s různými akcemi a slevami? Jak nepodlehnout a nenakoupit si desítky zbytečných kousků, které na sebe nikdy nevezmeme a visí nám ve skříni i s cedulkami? Lepší je se těm dábelským místům v dobách slev prostě vyhýbat a nebo se vybavit hodně silnou vůlí ;-).
Samozřejmě jsem vzpomněli i organizaci Fashion Revolution a akci "Who made my clothes?"
Natálie také otevřela dosud nepříliš diskutované téma - souvislost oblékaní s ženským cyklem (Panna, Matka, Čarodějka a Baba). To, v jaké fázi cyklu se zrovna nacházíme má sakra velký vliv na to, co si na sebe oblečeme... Každá z vás ví asi své :-) A také se to samozřejmě odrazí v našich spontánních nákupech oblečení. Takže bacha na to, jestli jste zrovna Baba nebo Matka!
Čím se řídit při sestavovaní funkčního šatníku? Podle Natálie je důležité řídit se vlastním stylem, intuicí a životním stylem a nedat na to, co nám diktují módní návrháři a řetězce, ve kterých se zboží a kolekce točí několikrát za kvartál.
Základem šatníku je bezesporu dokonale padnoucí spodní prádlo a pak basic trička - jednobarevná a alespoň jedno proužkaté z kvalitního materiálu. Bílá košile nesmí chybět! Dále kalhoty, případně legíny, sukně. Malé černé, samozřejmě. Sako/kabátek/bundička - podle stylu. Kožená bunda se ale neztratí ;-). Plus doplněno dle vaší chuti a potřeby. Důležité je mít kousky nadčasové a kvalitní.
A pokud jste na sobě nějaký kousek neměly přes 1 rok, nekompromisně s ním pryč! Jen ne do popelnice. Pošlete ho dál - kamarádkám, do práce, případně ho prodejte na internetu, v bazaru, jděte na swap, nebo věnujte na charitu.
Taška ze starých jeansů, batoh z mikiny nebo třeba šaty z pánské košile? Upcyklace jede a je u vás stále oblíbenější. Není to žádná věda a ta radost z věci, kterou si sami vyrobíte! Pár upcyklovaných kousků nově seženete i v ochůdku pod značkou TOOP design. Karin hojně recykluje džínovinu, ale i třeba plachtovinu, ze které dělá batohy, tašky nebo sedací vaky... Recyklované šité kamarády od Atelier Koira Kissa už dobře znáte :-)
Když už opravdu potřebujeme něco "nového" koupit. Natálie rozhodně kope za sekáče. Dále jsou to různé bazary, pop up bazárky (v KALEO byl první ku příležitosti přednášky a určitě bude opáčko), Swapy (kde si oblečení měníte). A samozřejmě lokální české módní značky, kde máte zaručený původ, víte, že bylo ušito v lidských podmínkách, že za práci bylo slušně zaplaceno. Výhoda je, že většina menších autorů vám oblečení upraví na míru a celkově k vám přistupují osobně a váží si vás jako zákazníka. Tou poslední variantou je tedy nákup v módním řetězci. Dobře si ale nákup promyslete, snažte se dívat na cedulky, kde bylo oblečení vyrobeno a jaké je materiálové složení. Volte bavlnu, len, kašmír, vlnu... A snažte se vyhnout polyesterům.
O oblečení je nutné se starat, jedině pak vám dlouho vydrží. Perte, když je opravdu třeba a v šetrných pracích prostředcích. Zkuste si třeba vyrobit svůj prací prostředek z mýdla a sody a aviváž z octa a přírodní vonné esence (vyzkoušeno osobně a funguje skvěle! :-). Nejen, že budete šetrní k oblečení, ale také k životnímu prostředí.
Na internetu najdete informací k udržitelné a pomalé módě stovky. Já doporučuji třeba web Secoundround, SLOU v online nebo tištěné verzi (k dostání na obchodě). Skvěle je vše shrnuto v knížce "Příběh skříně" od Veroniky Blabla, kterou si můžete půjčit ode mě na obchodě. A doporučuji sledovat ji na Instagramu.
Taková malá poselství přednášky za mě:
Pokud máte někdo k tématu otázky, postřehy, klidně pište na mail nebo na facebook. Buď zodpovím já, nebo budu otázky delegovat dále ;-)
Já ještě jednou touto cestou děkuji všem, co jste na přednášku dorazily, Natálii za skvělou akci a snad brzy zas na viděnou.